Sunday, June 14, 2009

Pergantungan

DARI PENA BULUH

Aku memandang alur sungai ini, anginnya membawa cerita-cerita manusia. Ada gurindam yg ingin aku sampaikan pd mereka. Ada yg berhajat pada kerja, ada yg berhajat pada perniagaan, ada yg berhajat pada pangkat, ada yang berhajat pada berkahwin. Terlalu ramai yg berhajat pada manusia, sikit sangat kepada Tuhan. Ingatlah tuan-tuan, ada manusia yg Allah serahkan urusan mereka padaNya, ada pula yg Allah serahkan pada manusia. Terpulang pada siapa yg memulangkan tujuan hajat. Yg pada Allah bergantunglah mereka pada Allah, yg pada manusia bergantunglah mereka pada manusia. Sesungguhnya mereka tidak mengetahui.

Dalam pada itu, ada guru yg mursyid lagi siddiq, yg pada dadanya terdapat rahsia-rahsia dunia akhirat yg dalam-dalam. Tidak kurang juga yg bertemu Guru, meminta didoakan. Maka Yang Mulia itu mendoakan pd anak-anak muridnya semoga selamat. Maka ada yg berjaya, ada pula yg tidak. Yg meminta tidak tercapai kerjanya, yg berkeinginan tidak dapat perniagaannya, yg berpangkat tetap pd pangkatnya, yg merancang masih menunggu tarikh pelamin. Ada yg sedih, ada yg kecewa, tp sedikit-sedikit yg putus asa. Begitulah ajaran YM Tuan Guru pd anak murid kesayangan yg mahu diambil amal, kata Yang Mulia “kita boleh sedih dan kecewa; tetapi jangan PUTUS ASA kerana orang MUKMIN tidak boleh putus asa”.

Ingatlah wahai tuan-tuan, di dalam berhajat itu ada yg dapat, tapi tak berjaya; tak dapat, tapi berjaya; tak dapat, tak pula berjaya; dan dapat lagi pula berjaya. Tuan-tuan yg lebih tahkik dgn ilmu, maka fikirlah sedalam-dalam perdu hati yg hidup diantara empat itu yg manakah dikatakan peringkat “selamat”. Kadang-kadang kita dapat, tapi sebenarnya dapat kita itu akan melalaikan. Kekadang pula kita tak dapat, tetapi kerana tidak dapat itu kita berjaya dari terlalai. Alangkah malangnya pada mereka yg tidak ada pd tangkal dunia, dan tidak pula pd akhirat; dan beruntunglah pada mereka yg dilindungi oleh Allah didunia dan akhirat. Kerana pada mereka itu pergantungan yg nyata pada Tuhan mereka. Kata Guru “Tidaklah baik kerana dunia, akhirat ditinggalkan, juga tidak akan baik kerana akhirat dunia diabaikan. Ambillah kedua-duanya”.

Pergantungan yg sebenar-benar pergantungan, yg digigit kuat dgn gigi geraham pemahamannya. Kadang-kadang yg berusaha mengira-ngira usaha mereka, yg berdoa mengira-ngira doa mereka. Apakah mereka kira dgn usaha itu keputusan dari segala sesuatu? Malanglah bg orang yg bergantung pd amal, dan menyebut-nyebut amal mereka dgn suara yg lantang. Yg bergantung pd ilmu, lalu tidak bijak bersembunyi di sebalik ilmunya. Paling biadap apabila menyebut-nyebut pula walaupun hajat sudah didoa Guru, masih juga tidak dapat. Padahal Guru itu berkehendakkan selamat, bukanlah hebat. Fahamlah sebenarnya-benarnya maksud pergantungan itu, tuan-tuan juga faham didalam sedikit isi ucapan “Bismillah hir rahman nir rahim” dan “Lahaulawala quwata illa billah” itu. Tidak terpakai amal oleh keputusan itu, tidak terkesan Tuhan oleh sembahyang itu, terbatallah ikhlas yg tiada ihsan. Apabila disitu, maka akan redha lah tuan-tuan, walaupun usaha dibalas atau tidak. Asalkan diselamatkan, asalkan dipimpin oleh Allah; Yg Maha Mengetahui sifatNya. Kata guru dulu, “tunduklah badan dan hati, dan tidak hanya badan, kerana bila kita mengangkat bendera putih maka disitulah Allah akan pimpin kita”.

Wahai tuan-tuan, aku terjumpa didalam Cekak Hanafi barang-barang yg sgt banyak mengajar erti hidup, yg dapat dilihat oleh dua mata dan hati bg yg dihidupkan, berbanding bernyawa tetapi tidak pula celik. Maka ada pula dikalangan aku ini yg sangat lokek pd wang, lokek pd masa, lokek pd tenaga, sehinggapun pd perjuangan. Padahal semua itu atas keizinan semata-mata. Pernah dulu YM Tuan Guru bertanya “Pernahkah kamu melihat sahabat-sahabat yg mengorbankan wang utk perjuangan Nabi dulu? Adakah antara mereka yg miskin papa kedana? Dibawah Muhammad Rasulullah itu lahirnya 10 org jutawan. Tetapi, Nabi sendiri bukan.” Apalah kita bergantung pd wang utk hidup? Sehingga begitu sekali takutnya. Wahai tuan-tuan yg tahkik, perbandingkanlah antara wang dan ilmu pd pertimbangan yg dalam. Manakah yg lebih berat timbangannya? Malanglah mereka yg mahukan gelaran pangkat, tetapi terlalu sedikit bekerja atas namanya. Yg luas telinga dan matanya apabila dipuji org, tapi buta pekak dan tuli apabila diminta bantuan dan diberi pandangan.

Sesungguhnya Cekak Hanafi ini, dan Gurunya, sgt banyak mengajar tentang pemandangan hidup dan adab. Mengajar sesuatu yg ada pulang pulihnya, yg dapat pula selamat. Jangan asyik memandang kuman jauh diseberang, kerana aku ini pun terlalu banyak dosa nya, yg miskin berbanding Maha Kaya, yg tidak ada apa-apa berbanding Maha Mengetahui, yg terlalu rendah berbanding Maha Agung, yg bodoh berbanding Maha Bijaksana. Begitulah ajaran YM Tuan Guru. Ambillah pengajaran dr Yang Mulia ini utk diamal seluruh hidup. Kenal lah Cekak Hanafi ini seperti tuan-tuan mengenal huruf Alif, Ba, Ta, dr huruf dapat membuat perkataan, dr perkataan menjadi ayat, dr ayat menjadi syair, gurindam, pantun dan sebutan-sebutan yg indah. Begitulah juga lah Cekak Hanafi ini jika diseluk perdu-perdunya, akhirnya berbalik pd hati, yg pergantungannya hanya pd Allah. Apabila duit bukan lagi dikejar, tapi dicari. Terjadilah ia nya rezeki. Apabila wang didalam poket, dan bukan lagi didalam hati. Apabila anak-anak terus-terus mendoakan ibu bapa. Apabila anak murid mendoakan Guru nya. Di situ lah nanti timbulnya keramat, hikmat dan berkat; yg menjadikan kenalan kepada kawan, dari kawan menjadi sahabat.

Wahai tuan-tuan, tidaklah pena aku ini menulis barang hal yg terlalu dalam sifat pemahamannya, tidak pun sampai ketengah laut, hanyalah pada batu-batu kecil yang terlalu benar sikitnya. Hanyalah pokok-pokok hati untuk memperbetulkan niat, menjelaskan matlamat dan semoga tetap dibelakang perjuangan bersama-sama. Moga-moga adanya segerak, senafas, seguru. Tulisan yg hanyalah dari seorang tua pohon sungai makin luput umurnya, yg mengharapkan selamat nyawanya, ibu nya, bapa nya dan Guru nya YM Md Radzi Hj Hanafi.

Jika ada lagi umurku, akan pekat lah pena buluh ini lagi nanti.

~si tua~

One response to “Pergantungan”

terima kasih...amat mendalam dan bermakna..

Leave a reply